Päivät ovat tosi pimeitä.  Monet tuumaavat nukkuvansa talviunta enkä itse tunne olevani siinä poikkeus, haukotuttaa pitkin päivää.

Lääkkeenä saamattomuuteen on takuu varmasti Joulun lähestyminen.

Joulua olen puuhastellut jo pitkin syksyä ja tarkoitan askarrellut sitä sun tätä.  Tässä muutama kuva, jotka nekin ovat aika syksyn harmaan tummia, sisätiloissa kun on pikaisesti otettuina

Lehdet kohta leikkuuseen

Gudrun Sjödenin katalogi on ollut ruokapöydän lehtipinossa selattavana.  Tykkään siitä lehdestä.  Onhan siinä kauniita kuvia, asiaakin mutta lopuksi oivaa materiaa leikkeleiksi.  Lehden paperi on mukavan ”uusiota” ja sopivan tanakkaa.  Olen tehnyt siitä monet pikkulaatikot ym.  Nyt oli vuorossa Jouluiset pallo-  ja sydänripustukset.

paperista ommellut sydänriipukset

Leikkaan kaksinkertaisesta paperista ja ompelen ompelukoneella pitkällä suoralla tikillä.

Pallomuodon olen leikannut kolminkertaisesta paperista ja ommellut koneella nauhaksi.  Kuvassa olen ”avannut” yhden pallon auki ja loput avaan toki myöhemmin.  Koneella ommellessa on hyvä pitää /vetää kevyesti ompelustansa takaa jotta tikki ei jää tyhjää ommellessa paikalleen sotkuilemaan.  Sitten vain pallonippuja ( 3-kertainen) syötellään jonoon.  Tämähän on ikivanha ja helppo toteuttaa ja mielestäni niin kivaa Jouluaskartelua.

Käsintikkaus on myös kelvollinen ja sitä voi toteuttaa kauniilla langalla.

Joulukorttien kuvia olen aloitellut vaikka kortteja on vielä paljon jäljellä viimevuosilta.

Omat kortit ovat vain niin mun juttuja.

Nämä ovat eräänlaista pikasyväpainannalla tehtyjä.  Paperi on siihen tyypillistä tanakkaa ja kostutettuna pehmeää.  Olen käynyt Puttosen Marin opissa ja tällainen uusi kokeilu tuli tehtyä grafiikan prässillä ja oikeilla painoväreillä.

Ennestään grafiikan teko on tutumpaa 80- ja 90-luvulta.

Näitä pikkulappusia sitten liimailen korttipohjille.

Minulla on kaikki ripustuspaikat käytössä ja Joulun lähestyessä tulee lisää tavaraa.  Ehkä Joulun alla vähän rauhoittelen paikkoja.

Tänään laitoin jo ruokailutilaan punaiset verhot ja

Jouluvaloja ulos!!   Jes ! Valoa !!

.