Villa on paras !

Tiesinhän sen että se toimii, nimittäin villainen, ite neulottu uimapuku avannossa.

Tein jonkinlaisen löyhän uudenvuodenlupauksen reippailla vähän enemmän tänä vuonna.  Meidän pienessä kylässämme on kaksikin hyvää avantouimapaikkaa ja lähin on mukavan 2 kilometrin sauvakävelyn päässä.  Sitten satuin lukemaan Suomen Ladun lehteä tammikuussa ja siinä oli kuvaa neulotuista avantouima-asuista. 

neulotut ja virkatut uimapuvut

Minä haluan tuollaisen oikealla olevan ja siitä sitä tekemään.

Olen nimittäin tehnyt nuoruudessa virkkaamalla uikkareita ja papereitani järjestellessä tuli vastaan tuo vasemmanpuoleinen mallikin.  Olen aina ”repinyt” oikein hyvät ideat, joita olen käyttänyt tai joskus sitten tulevaisuudessa..,säästöön.

Se oli selvä viesti että nyt aloitan avantouintiharrastuksen.  Toki olen sitä kokeillut pari talvea 90-luvun lopulla Järvenpäässä kun sinne tehtiin aukioleva avanto saunoineen.  Saunasta en silloinkaan välittänyt ja hiihdinkin jään yli (suoraan silloisesta kotipihastani) … avantoon … ja takaisin hiihtäen kotia.

kuva Suomen Ladun lehdestä

Ohjettahan ei lehdessä ollut mutta en siitä juuri perusta kun olen huono niitä lukemaan.  Minulle kuva kertoo kaiken – ainakin melkein.

virkattu uikkari vanhasta neulelehdestä

uimapuku vielä kesken

 Pikkuisen oli tehtävä aivotyötä jotta mitat ja kappaleet sai oikeaan kokoon sekä järjestykseen.

  

Ja tässä oma uimapukuni – edestä kuvattuna

..takaa kuvattuna

Kaula-aukko tulee tarvpeeksi korkealle ja edestä sitten auki, poronsarvinapeilla.  Niitä löytyi varastostani ja olivat odottaneet vain tarpeeksi hyvää projektia sijoittumaan.

Lanka on Novitan tico tico, jota muös oli varastossani.  Se osoittautui juuri sopivan ohueksi ja melko tiukkakierteiseksi.  Tulihan siitä melkein kuin pellepuku mutta minusta juuri oikean hulluttelevan ihana avantoon.  Eihän siellä ole pahemmin katselijoita.

  Oli myös miellyttävä suoraan iholle ja mikä parasta:  AVANNOSTA NOUSTESSANI PUKU OLI MELKEIN KUIVA.  Tarkoittaa sitä (niinkuin arvelinkin) että villa hylkii vettä eikä ole kurjan märkä, nailonninen iholla kuten tavallinen uimapuku.

Kastauduin vain äkkiä pari kertaa, näin ekalla kerralla.  Pakkasta oli 23 astetta ja sitä säätä on riittänyt jo muutama viikko Pohjois-Savossa.

Laiturilta (avannosta) on näin pitkä matka uimakopille.  Se etukäteen hirvitti näillä pakkasilla mutta yllättävän hyvin sipsutin matkan eikä paleltanut yhtään.  Kumma juttu mutta taitaa olla vain tahtotilasta kiinni.

avanto odottaa

 

Huomenna uudestaan…uudestaan jotta houkuttelisi ittensä ”koukkuun” ja uskaltaisi jo vähän uidakkin.

Venla 5 v kysyi puhelimessa että onko siitä jotain hyötyä?  Mumma (siis minä) meni hetkeks sanattomaksi kun ei oikein tiennyt tähän vastausta.

Mutta tuli ainakin hyvä mieli kun reippailin samalla 4 km sauvakävellen sillä olen huono lähtemään lenkille autolla.

.