Pitkästä aikaa olin viikonlopun kotona ja Jouluun on vielä muutama päivä aikaa.

Aikaa siis ruhtinaallisesti tehdä vaikka mitä ompelusta.  Omat Joululahjatekemiset ovat vielä aika kesken mutta eiköhän jotain tule valmiiksi.

Minulle tuli äskettäin puhelu, jossa toivottiin Porotyynyjä.

ensimmäiset porotyynyt

 Asun aika lähellä Nilsiää ja onhan se mökkikuntanikin ja sinne tulevat kohta venäläiset matkailijat.  Ja voi kun he tykkäävät poroista.  Olen tehnyt jo muutaman vuoden huovuttaen poron kuvia – patalapuksi, seinälle, pöydälle…  kuvat porohuovutuksista puuttuvat – olen kokonaan semmoiset unohtanut vaikka nekin ovat aika veikeitä mielestäni.  Korjaan tuon puutteen huomenna ja otan kameran mukaani työhuoneelleni.

Nyt sitten porotyynyjä,  jotka piti tuunata ommellen siitä materiaalista, jota löytyi kotoani:

poroja ommeltuna

 

Beigen väristä teddyä en ole saanut tähän hätään mutta toivottavasti sitä löytyy jatkossa.  Olen kuitenkin näihin tyytyväinen.  Sarvet tein huovutuskankaistani, jota materiaa löytyy melkein hylättynäkin kätköistäni.  Monia huovutustöitäni olen hylännyt ja ainahan se ilahduttaa kun niille löytyy uusiokäyttöä.  Ratkaisut piti tehdä myös siten ettei porosta tulisi kalliimpia kuin lampaistani.

Olen myös kerännyt poro-nimitietoa ja jonkinlaista tarinaa on  tarkoitus saada tyynyn mukaan.

lammastyynyjä

 Lammastyynyjä olen tehnyt jotain 13 vuotta.   Ne hellyttävät niin pienen kuin isonkin sydämen.  Itse olen pitänyt tällaista mm. joogatyynynä, autotyynynä, tietysti sohvalla… ja löytyy niitä monen kokoisena sekä värisenä.

Viikonloppuna ehdin tehdä kangasvarasto – Olio-Onnimanneja.  Tilkkuja leikaten, ilman erityisiä kaavoja ja tällaisia tuli:

Olio-Onnimanneja

-vielä yksi kuva lampaasta kera villaisten vauvatöppösten:

lammastyyny kera töppösten