Laitan muutaman kuvan mosaakkiruukun pinnan rakentelusta.

Kesäkuun 2011 päivät ovat oivalliset viettää laiturilla ja samalla toteuttaa jotain kaunista.  Olen jo pitkään haaveillut isoista mosaiikkiruukuista.

Nämäkin saviruukut olen ostanut jo pari vuotta sitten.  Yleensä olen nopea toteuttaja mutta mosaiikkirakentelu ei ole minun ykkösjuttujani ja siksi jäivät monen muun tuunamisen ”varjoon”.

ruukun pintaa

 Saunan mosaiikkiseinän tekemisestä jäi vielä monenlaista lasipalaa + rikottua laattaa/astiaa.

  Laattoja sitten pihdeillä muotoilin ja lasimosaiikkia lomaan sommittelin.  Liimalla vain saviruukun pintaan kiinni.  Liimaksi sopii Erikiipperi tai vastaava ”tukeva/pitävä” liima.  Kaareva pinta on haasteellista ja vielä kun laitoin monen vanhan keramiikka-astian palat mukaan ja nehän olivat jo itesessään mikä minnekin kaareva – hankalasti välillä vääräänkin suntaan.  Joten sovittelua tarvittiin vaikka kuvionnissa tuleekin olla suurinpiirteinen.

Nämä kuvat oli laitettava jo kesäpäivien muistoiksi tuleevaa katselua silmälläpitäen.  Tästä ei nimittäin kesä parane.

Näistä kaikista kolmesta kuvasta puuttu vielä saumausaine ja liiman kuituttua onkin rappauksen vuoro:

Saumauslaasti on harmaa

saumausta

Tämä onkin harvinainen kuva.  Minulla on suojakäsineet !!

Olen totaalisen huono suojaamaan käsiäni sillä tarvitsen työskennellessäni mieluiten omien sormien suoraa kosketusta tekemiseeni.  Mutta tässä käsineet kädessä homma onnistui.

ruukut valmiina

 Nyt ruukut ovat ”kiillotetut” saumausrapista ja etsivät arvoistansa paikkaa.

Taidan tehdä seuraavan mosaiikityöni vielä reilusti isompana ruukkuna,  Työ oli nimittäin aika helppo ja lopputulos tyydyttävä.

Ei kun muutkin kesälomaihmiset ruukkuja koristelemaan !!

IHANIA KESÄPÄIVIÄ KAIKILLE !